9. ročník fetivalu Das Filmfest se zaměří na odvážná témata v sekci Odhalení a nabídne i retrospektivu Michaela Hanekeho

22. srpen 2014, 11:40
9. ročník fetivalu Das Filmfest se zaměří na odvážná témata v sekci Odhalení a nabídne i retrospektivu Michaela Hanekeho

Německojazyčná kinematografie o přízeň publika dlouhodobě usiluje upřímností, otevřeností a důsledností, jak už osm let dokazuje filmový festival DAS FILMFEST.

Rozkrývání politických a finančních kauz, vydařené filmové adaptace známých literárních děl, originální a obohacující pohledy na zdánlivě okrajová společenská témata jako plastická chirurgie nebo nekompromisní přístup k otázkám z moderní historie či současnosti... Německojazyčná kinematografie o přízeň publika dlouhodobě usiluje upřímností, otevřeností a důsledností, jak už osm let dokazuje filmový festival DAS FILMFEST. Letošní devátý ročník bude pro tuzemské diváky ještě objevnější: mnohé napovídá už název hlavní festivalové sekce ODHALENÍ. Nabídne snímky jako Čas kanibalů (Zeit der Kannibalen), Pokojská Lynn (Das Zimmermädchen Lynn) nebo Viktoria, které spojuje snaha analyzovat lidské i dějinné osudy, traumata a události.

Vedle jmenovaných titulů se velkým lákadlem letošního DAS FILMFESTu bezesporu stane retrospektiva díla rakouského oscarového režiséra s německými kořeny, mistra nekompromisních pohledů do komplikovaných, znepokojivých a tmavých koutů lidské existence, Michaela Hanekeho. Diváci se mohou těšit na Hanekeho debutový snímek Sedmý kontinent, ceněnou Pianistku, silně kontroverzní Funny Games či jeho stejnojmennou filmovou adaptaci Kafkova Zámku. V pestré filmové nabídce nechybí ani sekce dokumentárních filmů, která nabídne mimo jiné německý dokument o ikonické stavbě moderní architektury, brněnské Vile Tugendhat. DAS FILMFEST SPEZIAL je pak název sekce s filmy, které vynikají po stránce estetické nebo tematické, mezi jinými Noční vlak do Lisabonu (Nachtzug nach Lissabon), zpracování stejnojmenného bestselleru Pascala Merciera. Na loňský úspěch naváže také sekce krátkometrážních snímků 300’ Shorts.

Devátý ročník festivalu DAS FILMFEST nabídne mrazivou, humornou i zpytující kolekci zhruba tří desítek snímků od 15. do 19. října v pražských kinech Lucerna a Atlas a od 20. do 23. října v brněnských kinech Art a Scala. Dodejme, že opět půjde o nejaktuálnější a nejzajímavější snímky tvorby německých, rakouských a švýcarských režisérů.

Více informací je k dispozici na www.dasfilmfest.cz nebo na www.facebook.com/dasfilmfest.

Festival tradičně spolupořádají Goethe-Institut, Rakouské kulturní fórum v Praze a Velvyslanectví Švýcarské konfederace v Praze. Vstupenky budou v prodeji od počátku října.

Osvědčeným klíčem pro výběr titulů je i ohlas kritiky a diváků na velkých mezinárodních festivalech nebo na prestižních národních filmových přehlídkách. Mnohovrstevnatý alpský western a zároveň strhující drama Temné údolí úspěšného režiséra Andrease Prochasky získalo po premiéře na letošním Berlinale mj. Bavorskou filmovou cenu 2013 za nejlepší režii a v rámci Německých filmových cen 2014 byl oceněn hned v osmi kategoriích. Velký divácký úspěch provází také Čas kanibalů (Zeit der Kannibalen ). Ledová, stejně jako nekompromisně zábavná sonda, odhalující pád novodobé elity z pyšných výšek až na samotné dno, je jakousi německou odpovědí na Vlka z Wall Streetu.

Otevřenou tvář německojazyčné kinematografie potvrdí dokument Vulva 3.0 autorek Claudie Richarz a Ulrike Zimmermann. Doba odosobněné sexuality, která využívá pro obchod a reklamu zobrazení i těch nejintimnějších částí ženského těla, vede u části žen k potřebě se k těmto umělým normám, definovaným vlastně pornografií, přiblížit prostřednictvím plastické chirurgie. Autorky se proti intimní chirurgii nestaví explicitně, ale dávají prostor i jiným pohledům a hájí různorodost ženského těla.

Hned několik snímků zamíří do minulosti. Koprodukční film režisérky Jessicy Hausner Šílená láska (Amour Fou) našel inspiraci v tragickém životním příběhu básníka Heinricha von Kleista, jenž spáchal společně se svou partnerkou sebevraždu. Film mladého švýcarského režiséra Alaina Gsponera Akta Grüninger (Akte Grüninger) zobrazuje na pozadí skutečného příběhu z roku 1938, kdy se židovské rodiny snažily zachránit útěkem přes Švýcarsko konflikt mezi profesí, řádem a povinností na jedné straně a soucitem a lidskostí na straně druhé. Téma emigrace je klíčové i pro německý film Západ (Western) režiséra Christiana Schwochowa. Zpracovává v něm téma historicky nedávné, o to však více pro Německo stále ještě aktuální, a nezřídka bolestné - existenci dvou německých států v rozděleném
světě v letech 1949 až 1990 a Berlínské zdi.

Festival DAS FILMFEST pořádají: Goethe-Institut ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem v Praze a Švýcarským velvyslanectvím v Praze Festival podpořili: Česko-německý fond budoucnosti, Filmförderung Hamburg Schleswig-Holstein, German Films, FFF Bayern, Präsenz Schweiz
Mediální partneři: Cinepur, České noviny, Radio 1, Radio Wave, Nový Prostor