FESTE TEATRALE 2019: Operní představení Les amours de Ragonde v divadle zámku Valtice

31.8.2019, 19:00 – 21:00

Barokní slavnosti FESTE TEATRALE 2019 na zámku Valtice

Cena vstupenky: , , ,  Kč

Barokní slavnosti FESTE TEATRALE 2019 na zámku Valtice

LES AMOURS DE RAGONDE

Jean-Joseph Mouret

Komická opera o třech dějstvích ale v 60 minutách (bez přestávky).

Uvádíme v původním francouzském znění, překlad bude k dispozici.

Barokní divadlo, Zámek Valtice, 31. srpna 2019.

Gala představení v rámci V. ročníku barokních slavností FESTE TEATRALE.

Jak rozplést milostný uzel? S vtipem a francouzským šarmem. A v tanečním rytmu!

Stará vdova Ragonde miluje Colina, ten by si ale raději vzal její dceru Collette. Jenže Collette je zamilovaná do pohledného Lucase, ale jejich svatba bude, jen když si Colin vezme Ragonde. Jak rozplést takový operní milostný uzel během pouhé hodiny? S vtipem a francouzským šarmem a v tanečním rytmu!

Přesně tak to pojal francouzský barokní skladatel Jean-Joseph Mouret (1682–1738), jeden z prvních tvůrců francouzské komické opery. Půvabné dílo Les amours de Ragonde, kde je hlavní role vdovy Ragondy netradičně svěřena barytonistovi, vzniklo původně v roce 1714 pro šlechtickou společnost vévodkyně de Maine. Po uvedení v pařížské opeře se stalo velmi populárním a bylo na repertoáru řadu let. Pak se na něj i jeho autora, stejně jako na řadu dalších barokních oper zapomnělo, ale ani třistaletá pauza neubrala nic z humoru a výborné hudby.

Komorní obsazení opery – 7 sólistů, malý sbor (8 zpěváků) a 11 členů orchestru je ideálním počtem vzhledem k přenositelnosti a přizpůsobitelnosti inscenace na různých i méně tradičních místech. Scénická podoba vychází z výtvarné estetiky barokního divadla pojaté v jednotlivých segmentech / kulisách tak, aby s nimi mohli manipulovat sami zpěváci a byly funkční v různorodých prostorách bez nutnosti divadelních technologií.

Po úspěšných inscenacích barokní opery Domenica Sarriho Didone abbandonata a scénickém ztvárnění Händelových kantát připravil spolek Opera na cestách novodobou premiéru francouzské barokní operní komedie.

Účinkují:

V hlavních rolích:

Roman Hoza (Ragonda),

Hana Kuželová (Collete),

Andrea Široká (Mathurine),

Josef Škarka (Lucas),

Václav Valon (Colin).

Barokní orchestr Concerto Aventino pod vedením Jakuba Kydlíčka.

Opera na cestách je první putovní operní projekt v České republice. Opera je v posledních desetiletích považována za kulturní vyžití specifické především pro střední a starší generaci, případně za „snobskou“ záležitost. Je něčím, k čemu člověk postupem času buď samovolně dospěje či nikoliv.  Kolik z nás však zůstane ochuzeno o krásný́ umělecký zážitek, který by zpestřil náš život a rozšířil obzory, jen proto, že jsme ponecháni napospas, jestli k opeře dokážeme sami najít cestu a překonat předsudky, které operu neoprávněně provázejí? Po staletí patřil operní žánr k nejpopulárnějšímu umění na světě a důvody, proč tomu tak bylo, nezmizely. Opera vypráví příběhy za pomocí všech uměleckých forem: hudby, divadla, tance         i výtvarného umění. Příběhy, které jsou základním stavebním kamenem lidské kultury. Příběhy plné emocí. Nic nedokáže tak zachytit a vyjádřit emoce jako spojení hudby a lidského hlasu.

Spolek Opera na cestách vznikl v roce 2012 a stojí za ním tři milovníci opery, kteří svůj (nejen) pracovní život spojili s operou: Patricie Částková (dramaturgie), Jana Janulíková (marketing) a Tomáš Pilař (režie).  Našim cílem je přivézt operu do míst, která nemají operní divadlo s pravidelným programem a rozšířit tak kulturní nabídku pro milovníky hudby a divadla v regionech. Klademe důraz na špičkovou uměleckou kvalitu provedení a inovativní dramaturgii. Angažujeme renomované umělce a soubory, aktivně vyhledáváme mladé umělce a dáváme jim příležitost. Naším mottem je: Opera je vášeň na celý život!

Roman Hoza (Ragonde) je sólistou Janáčkovy opery NDB. Absolvoval brněnskou JAMU a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni.  Je laureátem řady soutěží: Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech, Ad honorem Mozart, Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby ad. Jako host se již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salzburgu, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně na Rýnem, Kaiserslauternu, Praze, Ostravě a dalších městech. Klíčovými v jeho repertoáru jsou role z oper W. A. Mozarta – Don Giovanni, Leporello, Figaro, Guglielmo, Papageno – a Rossiniho – Dandini (La Cenerentola), Rimbaud (Le Comte Ory), Bartolo (Il Barbiere di Siviglia), Signor Mill (La Cambiale di Matrimonio), Don Parmenione (L'Occassione fa il ladro). Pravidelně vystupuje s nejvýraznějšími českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby. Má za sebou úspěšná vystoupení na významných mezinárodních hudebních festivalech (např. MHF Pražské jaro, MHF Dvořákova Praha a další).

Hana Kuželová (Collete) je posluchačka Konzervatoře Brno. Věnuje se pravidelně interpretaci staré hudby i současné tvorby. Spolupracuje např. se souborem Opera Diversa. V rámci studia se představila v titulní roli opery L. Janáčka Počátek románu na festivalu Janáček Brno 2018.

Andrea Široká (Mathurine) je sólistkou Janáčkovy opery NdB, kde již ztvárnila řadu rolí, např. Mariken (Martinů: Hry o Marii), Belinda (Purcell: Dido a Aeneas), Rosina (Rossini: Il barbiere di Siviglia), Adéla (Strauss: Die Fledermaus), Volpino (Haydn: Lo speciale), Clorinda (Rossini: La cenerentola), Zerlina (Mozart: Don Giovanni), Dafne (Zouhar, Hanzlík: La Dafne), Titania (Britten:  A Midsummer Night's Dream), Despina (Mozart: Cosi fan tutte). Věnuje se také domácí i světové písňové tvorbě a předromantické duchovní hudbě. Je držitelkou ceny DIVA 2011.

Josef Škarka (Lucas) vystudoval pražskou HAMU. Po úspěchu v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech začal hostovat postupně ve všech českých operních domech – také jako Mozartův Figaro, Alfonso, Leporello a Komtur, Verdiho Sparafucille, Monterone a Ferrando a Smetanův Bonifác. V různých operních projektech se představil rovněž v Bratislavě, Nancy, Modeně a Piacenze. Z opery pražského ND přijal pozvání k nastudování rolí ve třech soudobých operách. Za roli v opeře Pravidla slušného chování se objevil v širší nominaci na cenu Thálie. Je zakládajícím členem hudebního spolku Hausopera, který se věnuje podněcování nových operních partitur a oslovování mladých i zkušených autorů (Ivanović, Nekvasil, Medek, Dvořáková, Hašek ad.).

Václav Valon (Colin) pravidelně koncertně vystupuje v zahraničí, např. v Německu, Švýcarsku, Francii a Itálii. V České republice dlouhodobě spolupracuje se soubory Laetitia Praha a Ensemble Canto. Jako sólista spoluúčinkuje např. s Dvořákovým komorním sborem a s orchestrem Musica Academica či s Piccolo coro & Piccola orchestra. Úspěšně se zúčastnil několika mezinárodních pěveckých soutěží, např. v Karlových Varech, Trnavě, soutěže Ad honorem Mozart Praga nebo Iuventus Canti. V jeho repertoáru jsou klasické skladby tenorového oboru předních českých i světových skladatelů operní a duchovní hudby.

Jakub Kydlíček je hráčem na zobcové flétny a dirigentem, specializujícím se především na hudbu starších stylových epoch. Patří k vyhledávaným interpretům staré a ještě starší hudby. Spolupracuje s předními soubory staré hudby jako např. Collegium 1704, Capella Regia, Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque. Absolvoval studia na konzervatoři v oborech zobcová flétna a dirigování, následně pokračoval ve studiu na prestižní Schola cantorum basiliensis ve třídě Coriny Marti. Jako pedagog působí na Pražské konzervatoři, kde vede třídu zobcové flétny a je dirigentem Barokního orchestru Pražské konzervatoře.

Concerto Aventino, soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15.–18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: "European connections" (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), "Vivaldi revisited" (s obsazením pouze! ženských hlasů). V dramaturgii ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy "Nove e curiose" a "Nell'inconstanza" představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell'arte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko-německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie "Sacra et concentus" (vlámská polyfonie) a "Fortuna ingrata" (variace na dobové madrigaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.