Festival ProArt: Martin Dvořák - František Chaloupka - Omar Rojas Ruiz - ProART: BÁSNÍCI MĚSTA v NoDu

28.7.2015, 20:00 – 22:00

Netradiční multižánrový projekt reaguje na životní jubilea dvou umělců, jejichž život a dílo byly přervány dobou 20. století a jejími okolnostmi. 100. výročí narození - 75. výročí smrti Vítky Kaprálové a 25. výročí smrti Ivana Blatného. 

Cena vstupenky: 230/150 Kč

Pocta umlčeným géniům Brna. 

Nadžánrový dvoudílný projekt divadla, hudby a tance jako Hommage českým umělcům s tragickým osudem - skladatelce Vítězslavě Kaprálové (1915-1940) a básníkuIvanu Blatnému (1919-1990).

Netradiční multižánrový projekt reaguje na životní jubilea dvou umělců, jejichž život a dílo byly přervány dobou 20. století a jejími okolnostmi. 100. výročí narození - 75. výročí smrti Vítky Kaprálové a 25. výročí smrti Ivana Blatného. Oba pocházeli z Brna z rodin s kulturními kořeny. Brněnská architektonická pýcha - Vila Tugendhat, jež vznikala v dobách jejich dětství a pamatuje obrazně i doslovně vrcholy jejich mladistvých úspěchů, bude dějištěm premiéry projektu v koprodukci ProART a Muzea města Brna.

Projekt si nedává za cíl pouze interpretovat stávající díla obou umělců, ale naopak na ně reagovat a iniciovat dnešní umělce k další tvorbě v již zmíněných uměleckých sférách s odkazem na díla obou autorů - skladatelky a dirigentky Kaprálové a básníka Blatného. V projektu pro 1 herečku, 2 tanečníky, 1 hudebníka a 2 skladatele stanou jako výchozí body tvůrčího procesu klavírní tvorba Kaprálové a Blatného dílo. Přesto jde především o vzájemné vlivy a inspirace žijících umělců na vlastní současnou tvorbu, vycházející z děl Kaprálové a Blatného.

Tvůrčí proces části "Kaprálová" sestává především z výběru hudby samotné skladatelky. V úvahu přichází především komorní skladby pro klavír jako Dubnová preludia, Pět skladeb pro klavír či Sonáta Appassionata. Současný skladatel Omar Rojas Ruiz vytvoří z inspirace těmito díly samotnou skladbu, novou kompozici. Kniha Jiřího Muchy Podivné lásky je zdrojem inspirace k napsání krátkých dramatických epizod ze života Kaprálové v interpretaci herce. Tři aktéři budou reflektovat nejen samotnou hudbu, ale i text. Text bude volně plynout v tichu i přes hudbu. Cílem je prolnout všechny tři inspirační proudy: hudbu - text - pohyb, tanec, výraz interpretů.

Scénický tvar nesleduje životní osud Kaprálové, ale pocity z něj, emoce hudby a její vliv na novou kompozici skladatele Omara Ruize, stejně jako textovou kompozici, autora projektu, choreografa a režiséra Martina Dvořáka, a ve finále dramatickou linii zastupovanou hercem a tvůrčí choreografický potenciál tanečníků. Jde o jakési propojení kruhu odlišných uměleckých disciplín, které na sebe musí vzájemně reagovat a komunikovat.

Druhá část "Blatný" pracuje v první linii s textem - samotných básní Blatného, inspiracemi jeho tvorbou či mluveným slovem jako prostředkem sdílení emocí, pocitů, evokace obrazů.

Pomyslný tvůrčí kruh opět tvoří tři složky - slovo - hudba - pohyb - a jejich vzájemné inspirace. Jak pohyb reaguje na text, jak hudba reaguje na pohyb či text. Tvůrčí proces počítá s improvizacemi pohybu na text a obráceně. Hudební složka bude zastoupena v menší části kompozicemi básníkova bratrance skladatele Pavla Blatného, který shodou náhod již "zhudebnil knihu" Jiřího Muchy Podivné lásky. Jedná se tu o další pojítko mezi dvěma částmi, možná náhodné, ale zcela zjevné. František Chaloupka bude kompozičně pracovat s texty Ivana Blatného. Tanečníci budou pohybově vycházet z textu a až následně zasazovat pohyb do hudby či pouze "vedle ní". Kus o Blatném bude mít několik částí, které nebudou chronologicky popisovat život básníka, ale spíše vytvářet nové umělecké výpovědi k tomuto tématu. Jde o nový inscenační přístup s cílem multižánrovosti a uměleckého dialogu. Snahou je pokusit se aplikovat tvůrčí postupy jednotlivých uměleckých odvětví (divadlo, tanec, hudba, kompozice) do odlišné žánrové sféry. Navzájem poznávat a inspirovat. To je hlavní myšlenka a tvůrčí filozofie ProART a proto si v roce 2015, 10 let od vzniku ProART Company, vybíráme téma s multižánrovým přesahem.

V Kaprálové a Blatném nachází nejen město Brno, ale i celá národní kulturní obec dva geniální umělce, jejichž tvorba stojí neprávem ve stínu jiných "prominentů". Dejme příležitost zaostřit kulturní objektiv právě na tyto dva stínové velikány národní kultury i jinou, než-li jen koncertní či literární formou.

Ve spolupráci s Muzem města Brna a Vilou Tugendhat

Pod záštitou The Kapralová Society

Za finanční podpory statutárního města Brna a Státního fondu kultury

Autor, choreografie, režie
Martin Dvořák
Hudba
Vítězslava Kaprálová
Omar Rojas Ruiz
František Chaloupka
Pavel Blatný
Kostýmy
Jindra Rychlá
Účinkují
Irene Bauer
Kamila Valůšková
Martin Dvořák
Kostiantyn Tyshko (klavír)