Barokní podvečery v podzimní melancholii

20.10.2019, 19:30 – 29.12.2019, 21:30

Devatenácté Barokní podvečery zahájí 20. října svoji podzimní řadu koncertem „Image of Melancholy“ inspirovaným díly básníků Williama Shakespeara a Johna Miltona. Jemný a podmanivý hlas Hany Blažíkové za doprovodu renomovaného pražského souboru Collegium Marianum rozezní Tereziánský sál Břevnovského kláštera. 

Letošní ročník s názvem STRAVAGANZA uvádí experimentální, fantaskní a „programní“ skladby či skladby vyjadřující afekty. „Od konce 16. století byly termínem „stravaganza“ označovány skladby různých forem s neobvyklým pojetím melodie, harmonie či rytmu. Nejčastěji se jednalo o imitaci zvuků přírody a zvířat. Ale zejména hnutí duše bylo velkou inspirací pro skladatele nastupujícího a vrcholného baroka. Úvodní koncert ukáže, jak angličtí skladatelé mistrně zpracovali téma melancholie a smutku.“ vysvětluje hráčka na barokní příčnou flétnu a muzikoložka Jana Semerádová, která je zároveň uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní Barokních podvečerů. 

Známé i dosud málo uváděné hudební skvosty minulosti zazní ve špičkové interpretaci na dobové nástroje. Pečlivě vybrané skladby opět rozezní unikátní historické sály, které stylově i akusticky odpovídají charakteru uváděné hudby. Právě úzká návaznost na architektonické památky Prahy řadí Barokní podvečery k nejoriginálnějším kulturním projektům metropole. 

Více informací na www.baroknipodvecery.cz

Úvodní koncert podzimní řady, který se koná 20. října v Tereziánském sále Břevnovského kláštera, představí skladby anglických barokních skladatelů inspirovaná básnickým a dramatickým dílem básníků Williama Shakespeara a Johna Miltona. Ve špičkové interpretaci sopranistky Hany Blažíkové a souboru Collegium Marianum vyslechneme skladby Anthonyho Holborna, Johna Dowlanda, Henryho Purcella, Johna Blowa, Georga Friedricha Händela a Thomase Arneho. Repríza koncertu se odehraje 21. října tamtéž. 

Vokální koncert Cappelly Mariany, který se uskuteční 21. a 22. listopadu v Barokním refektáři kláštera dominikánů sleduje uměleckou a životní pouť snad nejvýznamnějšího manýristického malíře Caravaggia, který svým používáním světla a stínu a vypjatých scén tolik ovlivnil barokní malířství. Program provede posluchače tvorbou italských autorů spjatých s jednotlivými místy Caravaggiovy pouti z Milána až do Neapole. Na koncertě zazní mistrovská díla renesanční polyfonie z přelomu 16. a 17. století, tedy doby, kdy se v protikladu k propracované polyfonii rodila hudba nové doby – baroka.

Vánoční koncert 29. prosince v kostele sv. Šimona a Judy přinese program sestavený z písní a kantát německých autorů, jež doplní písně z českých kancionálů. Na koncertě zazní také chrámové kantáty mistrů této formy: bohatě instrumentovaná kantáta Dietricha Buxtehudeho a neméně skvostná kantáta pro sólový soprán a orchestr od Georga Philippa Telemanna. Program završí méně známý koncert pro flétnu a hoboj Bachova současníka Gottfrieda Heinricha Stölzela, který si zaslouží pozornost posluchačů. Soubor Collegium Marianum doprovodí čtveřici pěvců: sopranistku Hanu Blažíkovou, altistku Kamilu Mazalovou, tenoristu Tomáše Lajtkepa a basistu Jaromíra Noska.

Pražský soubor Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.