Na větrné hůrce - Divadlo Tramtarie

Divadlo Tramtarie uvede po pohádce O popleteném kouzelníkovi a autorské komedii Prostři mě! třetí premiéru sezony 2018/2019, kterou je divadelní adaptace klasického románu Emily Brontëové Na Větrné hůrce. Autorem adaptace a zároveň režisérem je umělecký šéf souboru Vladislav Kracík. V hlavních rolích se představí Barbora Šebestíková a Miroslav Černý. Premiéry se uskuteční 14. a 15. března.

Na větrné hůrce - Divadlo Tramtarie
  • Adresa:
    Hynaisova 11
    Olomouc 772 00

Kontext
Divadelní adaptace významných děl české i světové literatury jsou stěžejní dramaturgicko-režijní linií Divadla Tramtarie. Větrnou hůrkou se také pomyslně završuje trilogie adaptací velkých světových klasických románů, které v posledních sezonách v Tramtarii vznikly. Před dvěma lety byla uvedena ruská Anna Karenina Lva Nikolajeviče Tolstého, v loňské sezoně na ni navázal americký Velký Gatsby Francise Scotta Fitzgeralda a letos přišlo na řadu divadelní zpracování díla z anglické provenience, kterým je klíčový román 19. století Na Větrné hůrce od Emily Brontëové. Zmíněná Anna Karenina stejně jako Velký Gatsby patřily k nejnáročnějším, nejdražším a také nejočekávanějším titulům daných sezon. V případě Větrné hůrky tomu není jinak.

Obsah
Jediný román Emily Brontëové Na Větrné hůrce, který je také znám pod názvem Bouřlivé výšiny, spatřil světlo světa v roce 1847 a svým nekonvenčním pojetím dobra a zla tehdy šokoval celou viktoriánskou Anglii. Hlavním hrdinou dramatického příběhu je Heathcliff, nalezenec, kterého se ujal starý pan Earnshaw, majitel panství zvaného Větrná hůrka. Heathcliff se brzy zamiloval do jeho dcery Kateřiny a právě jejich zničující až destruktivní vztah nadobro poznamenal nejen všechny tehdejší obyvatele Hůrky, ale i jejich další generaci.

Adaptace   

Hlavním tématem inscenace je motiv spravedlivé odplaty. Existuje vlastně vůbec? A kdo dokáže určit její správnou míru?

Když Heathcliff náhodou zaslechne rozhovor, při kterém se doslechne, že si Kateřina hodlá vzít jeho soka v lásce Edgara, rozhodne se z Hůrky zmizet. Tramtarijní inscenace začíná ve chvíli, kdy se po třech letech na Větrnou hůrku vrací, aby si vyrovnal účty nejen s Kateřinou, ale se všemi, kdo mu ublížili. Jeho „vyrovnání“ je neobvykle kruté, ale časem se dozvídáme, že veškerá Heathcliffova surovost vychází právě z temné historie rodiny Earnshawů. Kromě strhujícího děje plného nečekaných zvratů a souvislostí stojí inscenace také na prokreslených charakterech hlavních postav, které jsou překvapivé a důsledně nešablonové. Postupné odkrývání jejich rozporností znemožňuje tradiční dělení postav na kladné a záporné, což je stěžejní princip jak literární předlohy, tak divadelní inscenace.  

Inscenace

Žánr inscenace bychom mohli označit jako romantické drama, neboť neobvykle silné pouto mezi Kateřinou a Heathcliffem je hybatelem veškerého dění a spouštěcím momentem všech tragických následků. Inscenace jako taková je ale jistě vícežánrová. Objevují se v ní i postupy a principy psychologického dramatu či hororu. Cílem inscenačního týmu bylo vytvořit moderní inscenaci, která diváky strhne, dojme i pobaví.

Termíny