Sklo jako umění

29.6.2018 – 31.12.2018, 23:59

Tři významné subjekty, Městská část Praha 5, Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových a Uměleckoprůmyslové museum v Praze spojily své síly a ve čtvrtek 28. června 2018 slavnostně zahájily provoz velkorysého projektu: Portheimka – Museum skla.

Městská část Praha 5 dává k dispozici unikátní barokní objekt, vilu Portheimka, který se nachází doslova pár kroků od jednoho z nejvýznamnějších komunikačních bodů současné Prahy a zároveň pomyslného centra Smíchova – křižovatky Anděl. Právě na radnici Prahy 5 vznikla myšlenka proměnit barokní architektonický skvost vatraktivní místo nejen pro obyvatele městské části, ale také pro ty, kterým zatím existence skvostného objektu zůstávala utajena. Představitelé Prahy 5 oslovili Museum Kampa – Nadaci Jana a Medy Mládkových s nabídkou spolupráce na využívání objektu a společně vytvořili ideu muzea současného skla. Museum Kampa dodává profesionální organizační a odborné zázemí a prestiž své sbírky, kterou založili Meda a Jan Mládkovi, a kterou spravuje nadace v čele s jejím předsedou JUDr. Jiřím Pospíšilem. Uměleckoprůmyslové museum (UPM) vedené PhDr. Helenou Koenigsmarkovou přispívá znalostí historie a současnosti sklářského umění a samozřejmě také svými bohatými sbírkami skla, které patří k těm mezinárodně nejvýznamnějším.

„Fenomén českého skla je tak známý, že je dobře, že v Praze konečně vzniká samostatné muzeum skla, které tuto část umění přiblíží českému divákovi i zahraničním návštěvníkům. Mám velkou radost ze spolupráce Musea Kampa s Městskou částí Praha 5, která pomáhá ke zrodu jedinečné expozice. Řada vystavených prací pochází z původní sbírky Medy a Jana Mládkových, kteří české skláře neúnavně sledovali a jejich díla vystavovali ve svém washingtonském, mnoha osobnostmi navštěvovaném domě, čímž pomáhali šířit slávu českého skla“, řekl Jiří Pospíšil, předseda správní rady Musea Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových.
„Myšlenka vybudovat museum skla v Portheimce se zrodila před rokem při jednáních se zástupci Musea Kampa. Jsem nesmírně rád, že tato idea se díky vynikající spolupráci se Sovovými mlýny zhmotnila. Naše městská část je pyšná na to, že právě zde vznikla galerie skla světového formátu a kvality. Jsme přesvědčeni, že nejen obyvatelům celé Prahy, ale i zahraničním obdivovatelů umění nabízíme zásadní projekt, který zvyšuje naši kulturní prestiž. Zvu všechny do nové galerie skla a moc se těším na doprovodné programy pro děti, které se plně rozběhnou od září,“ uvedl zástupce starosty MČ Praha 5 Lukáš Herold, který má ve své gesci kulturu.
1/5

Cílem expozice je zdůraznit atmosféru letního sídla slavného architekta Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Každá z prostor Portheimky dostává svou náplň odkazující k jednomu či více obecně známým fenoménům baroka, které se vztahují k reprezentaci, povzbuzení duše, zábavě a potěše oka špiček tehdejší společnosti, ale obecně též k jejich přístupu k životu i ke smrti. Postupně tedy exponáty od sklářských mistrů v průběhu uplynulých měsíců zaplnily místnosti letohrádku nově nazvané Kaple, Hodovní síň, Mramorový sál, Krajina, Kabinet a Divadlo.

Expozice, jejíž trvání se plánuje minimálně na příští tři roky, obsahuje výhradně moderní a současné umělecké sklo z kolekcí Musea Kampa, Uměleckoprůmyslového musea, soukromých sběratelů a samotných umělců. Odkazuje k tomu, že na historii sklářství trvající několik tisíc let navázal v druhé polovině 20. století nový umělecký obor, tzv. ateliérové sklo. Ze skleněného materiálu začala vznikat díla srovnatelná se současným malířstvím a sochařstvím. Ohniskem rozvoje se stalo bývalé Československo a jména osobností jako Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová, Miluše a René Roubíčkovi, Václav Cigler, Vladimír Kopecký, Jiří Harcuba, František Vízner a další začal s úctou vyslovovat celý sklářský svět. Jejich díla v expozici Musea skla Portheimka souzní spracemi dalších skvělých sklářských umělců několika generací a v Kabinetu také s díly významných výtvarníků z Evropy, Asie a Ameriky. Celkem je vystaveno na sto sedmdesát objektů rozmanitých tvarů, barev a námětů.

Ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze PhDr. Helena Koenigsmarková: České sklo patří k rodinnému stříbru, na které můžeme být právem hrdí. Uměleckoprůmyslové museum, jež vědecky zkoumá jeho minulost a odborně sleduje a ovlivňuje jeho současnost, s potěšením přijalo nabídnutou spolupráci při tvorbě náplně Musea skla Portheimka. Nová expozice obsahující desítky exponátů ze sbírek UPM se zajisté stane důležitým bodem na kulturní mapě Prahy.

Expozice byla koncipována naprosto odlišně od běžných muzejních nebo galerijních zvyklostí. Návštěvníky v Museu skla Portheimka proto čeká neobyčejný zážitek kombinující barokní architekturu s krásou skla. Prvořadý je dojem, který se skládá z různých částí, podle toho, jak různorodě je sklářským uměním obsazen každý z prostor. Impozantní momenty se střídají s intimitou, okázalost se střídmostí. Několik uměleckých děl vzniklo přímo na zakázku nového muzea. Středem celého objektu je Mramorový sál s Reinerovou malbou, kde se potkává sklářská historie v podobě křišťálového lustru typu Marie Terezie, který dodala firma Preciosa, s díly současného umění.

Štefánikova 68/12, Praha 5
vstupné 100 Kč, snížené 50 Kč