GAZDINA ROBA - Západočeské divadlo v Chebu
Velká díla domácího a světového dramatu a literatury nestárnou. Ani jejich hrdinové. Divadlo Alfa to chce dokázat nasazením titulu královny českého realismu Gabriely Preissové: novou dramatizací a úpravou krátké novely „Gazdina roba“.
A to v nastudování tvůrčího týmu, který už dospívající diváky dokázal oslovit svými osobitými interpretacemi klasických děl jako je Shakespearův „Hamlet“ a Hrabalovy „Ostře sledované vlaky“. Linie mladistvých hrdinů pokračuje, po Hamletovi a Miloši Hrmovi přichází mladá žena, krajčířka Eva, která vsází svůj život na velkou lásku. Od té doby, kdy se vrhla po hlavě vstříc svému osudu na jevišti poprvé (bylo to v Národním divadle v Praze), uplynulo více než 120 let. A dodnes se do českých a moravských divadel vrací. Není divu.
Preissové hra totiž není pouze kritikou prudérnosti či tehdejších společenských poměrů. Především se jedná o drama mladé, silné ženy, která navzdory nepřízni osudu a slabostem svým i svého okolí tvrdošíjně zápasí o právo vzít svůj život do vlastních rukou. Třebas až k tragickému konci. V triádě našich mladých hrdinů je Eva vedle Hamleta a Miloše Hrmy tou nejstarší. Práh dospělosti překročí tehdy, když se rozhodne vzdát vysněné lásky, podřídit se realisticky stavu věcí a z rozumu se vdát. Brzy se to ale ukáže jako chybný krok. Co dál? Je možné vrátit špatné rozhodnutí zpět? A co když ani ten pravý není tak docela ten pravý? A znamená dospělost opravdu rezignaci na všechny na naděje a touhy?
Oba tvůrci, kteří se rozhodli s příběhem a jeho vzdornou hrdinkou sblížit mladé diváky, jsou v Plzni dobře známi. Dramaturg Tomáš Jarkovský a režisér Jakub Vašíček se podílejí na vedení Divadla Drak v Hradci Králové. V Divadle Alfa se zapsali jako autoři her „Čert tě vem!“ (premiéra 2012) a „Ptej se proč? aneb Svět podle křečka“ (premiéra 2013), nastudovali inscenace podle svých úprav a autorských textů „Hamleteen“ (premiéra 2012), „Ostře sledované vlaky“ (premiéra 2014) a „Spadla klec! aneb První případ podporučíka Vitáska“ (premiéra 2015).
FOTO: Tomáš Kilbergr