Provokatéři - Czech Photo Centre

14.6.2017 – 8.8.2017, 23:59

Hned tři fotografy, kteří jsou uznáváni jak u nás, tak i ve světě díky své provokativní tvorbě, představí multižánrové Czech Photo Centre od 14. června. Ústředním motivem Tarase Kuščynského, Jana Saudka a Antonína Tesaře bude téma ženy.

Výstava Provokatéři zachycuje snímky tří generací moderní české fotografie. Zatímco v 60. a 70. letech byl enfant terriblem domácí scény Taras Kuščynskyj, později se jím stal Jan Saudek. Současnou tvorbu těchto buřičů pak v Czech Photo Centre zastupuje Antonín Tesař.

„Léto bude patřit třem výrazným osobnostem, které dokazují, jak se v průběhu doby měnil pohled na ženský akt. Každý z autorů přináší svůj osobitý přístup k ženské erotice, což vytváří jedinečný styl a současně i životní pocit. Těší nás, že se díky tomu můžeme zařadit po bok věhlasných zahraničních galerií, které jejich díla také zařazují do svého výstavního programu,“ říká Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo Centre.

Taras Kuščynskyj (1932–1983) dokázal mistrně propojit ženskou krásu a erotiku s psychologickým portrétem ženy. V dobách komunistické totality byly jeho akty, které působily jako součást volné přírody, zjevením. Byly symbolem lidské svobody. Navzdory oficiální nechuti se tak jeho díla začala postupně objevovat jak v časopiseckých ilustracích, tak na plakátech, kalendářích a přebalech gramofonových desek. Kuščynskyj vystavoval kromě Československa také v Nizozemí, Rakousku a Japonsku.

Jan Saudek (*1935) je nejkontroverznější osobností české fotografie, který se dokonce nemohl dlouhá léta jako umělec ani živit. Nejčastějším předmětem fotografií tohoto držitele francouzského uměleckého Řádu umění a literatury či domácího vyznamenání Artis Bohemiae Amicis je žena a vztah muže a ženy. Kromě Česka vystavoval Saudek také například v muzeu moderního umění v Paříži.

Antonín Tesař (*1963), který se stejně jako Kuščynskyj a Saudek zaměřuje na focení aktů, koketuje s dekadentními představami o lásce a smrti. Dotýká se přitom podvědomých podob úzkostí a šílenství a odkazuje k popkultuře s její devalvací tradiční etiky a estetiky a k masové adoraci sexu. Fotografie u nás vystavuje od roku 1991. Jeho snímky jsou ale často vystavovány rovněž v sousedním Německu, kde od roku 2007 až do současnosti již proběhlo několik expozic.