Cabinet - Černé Divadlo Image
Račte vstoupit a užasnout nad dokonalostí, krásou a genialitou!
Budou vám předvedeny zajímavé exponáty a názorně objasněny jejich principy a funkce!
Unikátní sbírka kuriosit a zázraků XX. Století!
Poprvé pro veřejnost!
Praktické ukázky!
Vstup na vlastní nebezpečí!
Buďte vítáni v mém Cabinetu. Po letech usilovné práce na řešení Pražákova cirkulačního paradoxu jsem se rozhodl s výsledky mé práce seznámit laickou i odbornou veřejnost. Protože jsem se u oficiálních institucích nesetkal s porozuměním, rozhodl jsem se, lépe řečeno, byl jsem nucen, na vlastní náklady zřídit Cabinet. Abych před zraky ctěného publika mohl demonstrovat, že z bludného kruhu civilizační expanze se lze vymanit pouze zázraky uvnitř nás samotných. Protože zmíněná demonstrace není bez rizika, jsem rád, že jste toto riziko podstoupili a do Cabinetu přišli.
prof. Pražák
* * *
Úryvek z knihy prof. Pražáka: Kruté úvahy o lidstvu (nakl. Pergeens Prg 1995, (str. 367 - 368)
“...To, že se lidé množí nedefinovatelnou rychlostí, nepovažuji za katastrofální. Naopak. Za katastrofální považuji to, že lidé produkují další a další stroje, přístroje a technické novinky. Tyto stroje jsou údajně a zdánlivě určeny k tomu, aby lidem ulehčovaly život. Ve skutečnosti život pouze komplikují. Jsou totiž příliš praktické funkční a spolehlivé....”
Tento úkaz shrnuje ve dvou bodech Pražákův cirkulační paradox:
1. Každý nový vynález přináší problém.
2. Nový problém je řešitelný pouze novým vynálezem.
Z čehož je jasné, že se naše civilizace ubírá naprosto špatným směrem. Řešení Pražákova cirkulačního paradoxu spočívá ve zcela zásadní reversi myšlení lidstva a jeho přístupu k vynálezům. Tuto geniální ideu vyjadřuje Pražákův Zákon funkční nestability:
Pouze ty stroje jsou užitečné, které se zdají být k ničemu
Funkce takových strojů se jeví být záhadná nebo dokonce nemožná. Návod k použití neexistuje. Při používání jsou potom lidé nuceni používat vlastní myšlení fantazii a kletby. Uvedení takového stroje v činnost je pak provázeno pocitem malého zázraku. Z výše uvedeného tedy plyne, že rozvoj civilizace nespočívá v produkci nových technických zázraků, nýbrž, že rozvoj lidstva je možný jedině produkcí zázraků lidských. Byť malých.
* * *
Poděkování.
Profesor Pražák si dovoluje vyjádřit svůj nezměrný dík divadlu IMAGE za spolupráci při zřízení Cabinetu a rovněž slečně Růženě za podnětné připomínky k provedení praktických ukázek.
HRAJÍ:
mime - Profesor Pražák | Josef TICHÝ, Erik DEMKO, Michal HECHT |
mim - pan Heřman | Petr LIŠKA, René PYŠ, Michal HECHT, Lukáš ŠIMON |
mimka - slečna Růžena | Dita JANČÍKOVÁ, Daniela ALFONZOVÁ |
tanečnice – Žíravina | Nela RADIMĚŘSKÁ, Lenka HYBLEROVÁ, Andrea KHEILOVÁ, Martina ŠŤASTNÁ, Johana HÁJKOVÁ |
tanečnice – Buřtoid | Johana HÁJKOVÁ, Dita JANČÍKOVÁ, Martina ŠŤASTNÁ, Lenka HYBLEROVÁ |
herečka v černém – Čerňačka | Božena NUSSBERGEROVÁ, Evženie ŠTEFLOVÁ, Iva SEIDLOVÁ, Eva PLOCKOVÁ |
tanečník – Žabák | Dušan KMEŤ, Michal VLK, Vojta VLASÁK, Thomas BETTINELLI |
tanečník – Jehlan | Ivo JIRÁSEK, Juraj KLIMAŠOVSKÝ, Daniel RYBICKI |
tanečník – Pruhovaní | Pavel PLOCEK, Michal VLK, Marek KAŠPAROVSKÝ |
Scénář | Eva Asterová, Josef Tichý, Petr Liška |
Choreografie | Eva Asterová |
Hudba | Zdeněk Zdeněk |
Návrhy kostýmů | Ladislav Vyskočil, Eva Asterová |
Realizace kostýmů | Sportprogres, Studio K, Soňa Benešová, Lukas Veselý |
Návrhy vynálezů | Ladislav Vyskočil, Josef Tichý, Petr Liška |
Realizace a expozice vynálezů | Ladislav Vyskočil |
Výtvarná spolupráce | František Tvrdek |
Produkce | Alexander Čihař |
Premiéra | 16. 4.1997 |