Punker a stuckista Paul Harvey v Černé labuti představí práce ovlivněné českou avantgardou

26.8.2016 – 31.10.2016, 23:59

From London to the Czech Avant-Garde - tento výstižný název ponese výstava, která v pražské Art & Event Gallery Černá labuť představí díla Paula Harveyho, předního britského stuckisty a také zkušeného punkového muzikanta. Od 26. srpna do konce října zde bude možno zhlédnout kolekci děl, inspirovaných zejména Karlem Teigem a českou avantgardou 20. a 30. let minulého století.

„Některé mé malby byly přímo ovlivněny dílem českého výtvarníka a spisovatele Karla Teigeho, zejména sérií fotomontáží či koláží, které vytvářel od roku 1934 do své smrti v roce 1951. Některé z mých dřívějších obrazů se zdají být ovlivněny, ale byly vytvořeny dříve, než jsem si byl vědom bohaté historie české avantgardy. Nicméně vysvětlují, proč jsem byl následně fascinován tím, co jsem objevil na české scéně,” říká umělec, pro nějž má české výtvarné a filmové umění statut klíčové umělecké inspirace. K jeho prvním intenzivním kontaktům s českou avantgardou došlo prostřednictvím nové vlny českého filmu 60. a 70. let, zejména díky filmu Valerie a týden divů. Přes autora námětu Vítězslava Nezvala se pak Paul Harvey dostal k Devětsilu, Pražské surrealistické skupině, Teigemu i Toyen.

Na výstavě bude představena i část Harveyho dlouhodobého částečně autobiografického projektu Burning Up Time (Spalující doba), ve kterém je reprezentován vždy jeden rok jedním obrazem (počínaje rokem 1960, kdy se narodil).

Art & Event Gallery Černá labuť se systematicky věnuje stuckismu, výtvarnému směru, který vrací do hry řemeslnou kvalitu díla, zobrazení věrné realitě a nerezignuje na elementární diváckou sdělnost. Vystavoval zde již zakladatel a guru stuckismu Charles Thomson, český stuckista světového renomé Jiří Hauschka a chystá se i výstava dalšího ceněného českého výtvarníka, Jaroslava Valečky. Za pozornost stojí i fakt, že všichni zmínění i s Paulem Harveyem aktuálně vystavují v elitní sestavě světových stuckistů na reprezentativní výstavě The Stuckists Art Show and Summer Sale v Liverpoolu.

Výstava From London to the Czech Avant-Garde čelného představitele britského stuckismu Paula Harveyeho bude přístupná od 26. srpna do konce října 2016. Více informací na www.cernalabut.cz.

Britský umělec Paul Harvey, který patří k významným představitelům stuckismu, přiznává silné vnitřní propojení s českou avantgardou 20. a 30. let minulého století. Poté, co základní impuls získal prostřednictvím českých filmů nové vlny, objevil pro sebe výtvarnou poetiku zejména Karla Teigeho a Toyen.  Fascinuje ho Teigeho unikátní schopnost propojit ženské postavy, krajinu a architekturu. Teige měl za to, že veškeré umění není nic jiného než transformovaná erotika, a že neexistuje žádné jiné téma než všemocnost lásky. „Jeho dílo má silné a autentické surrealistické prvky, ale vyjádřené takovým způsobem, že je pociťujeme jako realitu, vlastně jako přirozenost,“ vysvětluje Paul Harvey, a dodává: „Všechny tyto věci vnímám jako důležité aspekty svého vlastního díla, zvláště ve způsobu, jakým se spojují domněle nesouvisející prvky, aby dávaly smysl a měly význam. To může být vnímáno jako magický realismus.

Paul Harvey se narodil v roce 1960 v anglickém městě Burton-upon-Trent, v hrabství Staffordshire. Získal titul bakalář humanitních věd v oboru Design na North Staffordshire Polytechnic a titul magistr humanitních věd, obor Fine Art Practice, na University of Northumbria. V roce 2006 zahájil postgraduální studium založené na praxi s tématem Stuckism, Punk Attitude and Fine Art Practice: Parallels and Similarities (Stuckismus, punkový přístup a výtvarná praxe: pararely a podobnosti) na University of Northumbria.

Od roku 1977 hrál v punkových kapelách. V roce 1985 začal spolupracovat se zpěvačkou Pauline Murray v kapele Penetration, s níž roku 2001 absolvoval comeback. V roce 1982 spolu s Chrisem Reynoldsem založil komiks Mauretania Comics. Od roku 1986 přednáší obor Art & Design na Tyne Metropolitan College. V devadesátých letech psal pro časopis Record Collector a vydával fanouškovský časopis Alive & Lovely.

V roce 2001 založil výtvarnou skupinu The Newcastle Stuckists; vystavoval na všech významných výstavách britských stuckistů, např. výstavy v galerii Stuckism International Gallery v letech 2002–2004; výstava The Stuckists Punk Victorian v r. 2004 (pro kterou byl jako propagační obraz použit jeho obraz stejného názvu) a výstava Go West  (2006). V roce 2002 byl kurátorem výstavy Stuck in Newcastle v galerii Newcastle Arts Centre a v roce 2006 byl spolu s Hiroko Oshima spolukurátorem výstavy Members Only: the Artists Group in Japan and Britain v Bailiffgate Museum.

Mezi jeho sólové výstavy patří Dreaming of a World Without Irony, Opus Gallery, Newcastle upon Tyne (2006); Original Doubles, Wanted Gallery (nyní GGGallery), Londýn (2009). V roce 2008 byl pověřen společností Job Cigarette Papers, aby pro firmu vytvořil sérii plakátů jako nástupce návrhů Alfonse Muchy v 19. století. Ke sběratelům jeho děl se řadí americký herec Mark Herron, britská spisovatelka Kathy Bacovitch či umělecká sklářka Wendi Surtees-Smith. Jako své oblíbené umělce, kteří „by měli mít rovnocennou důležitost“ uvádí Giotta, Vermeera, Van Gogha a Wolfa Howarda.

Stuckismus je umělecký směr, který vznikl v Británii v roce 1999, a za jeho zakladatele jsou považováni Charles Thomson a Billy Childish. Hlásí návrat ke klasickým způsobům a technikám výtvarné tvorby, malbě a sochařství. Odmítá zejména současné konceptualistické směry, vystavující coby umělecká díla rozestlané postele, poházené odpadky, kupky sena nebo dokonce mrtvá zvířata. Název vznikl z anglického slova stuck (uvíznutí, zaseknutí), kterým konceptualistka Tracey Emin označila jejich malby.