NEPŘÍTEL LIDU - STARY TEATR – KRAKÓW - Divadlo pod Palmovkou

25.5.2016, 19:00 – 21:00

Slavná tragikomedie o střetu ideálů s politikou, ekonomikou, maloměšťáckými obzory a médii.

NEPŘÍTEL LIDU - STARY TEATR – KRAKÓW - Divadlo pod Palmovkou
  • Adresa:
    Zenklova 566/34
    Praha 8 180 00

Režie: JAN KLATA

Doktor Tomáš Stockmann odhalí, že voda v jednom lázeňském městečku je v důsledku zamořena průmyslového znečištění choroboplodnými mikroorganizmy. Když se však pokusí o nápravu, tvrdě narazí na politickou a společenskou realitu malého města. Stockmannův starší bratr Petr, starosta a akcionář továrny, která vodu znečišťuje, vznese proti Stockmannovi vážné námitky: ekonomická prosperita vyhledávaných lázní bude v případě „skandálu“ vážně ohrožena. Doktor Stockmann chce přesto svá zjištění publikovat v místních novinách a donutit tak městskou radu k výměně a přeložení špatně položeného vodovodního potrubí. Ukáže se však, že jde o požadavek mající v maloměstkém prostředí úzce provázaném s ekonomickými zájmy a touhou po ničím nerušeném klidu doslova revoluční potenciál. Vlivní občané a místní novináři se začnou od Dr. Stockmanna rychle odvracet. Inscenace klade palčivé otázky, zda je v komercionalizované společnosti ovládané médii vůbec možná skutečná transparentnost a čím se cítí být lidé vlastně ohroženi víc – jestli pokrytectvím a jedovatými poměry nebo tím, že je na tyto problémy poukázováno. 

Představení se hraje 2:10 hod. bez přestávky. České titulky.


JAN KLATA

Polský divadelní režisér, dramatik a fejetonista, jedna z nejznámějších polských divadelních osobností evropského formátu. Na svém kontě má více než třicet inscenací režírovaných v Polsku, Rakousku a Německu. Narodil se 24. února 1973 ve Varšavě v rodině, která byla činná v hnutí Solidarita. Dva roky studoval režii na divadelní akademii ve Varšavě, ve třetím ročníku však přešel na studia na divadelní akademii v Krakově (PWST), kde studoval u Krystiana Lupy. Po ukončení studií se věnoval různým profesím: působil mj. jako copywriter, hudební publicista či režisér televizní talk-show. Klatovým režijním debutem byla inscenace Gogolova Revizora přeneseného do polských sedmdesátých let minulého století uvedená v divadle ve Wałbrzychu (2003). Inscenace zahájila Klatovu snahu dotýkat se skrze „divadelní koláže“ poskládané z citací různých děl, souvislostí, oblastí, forem, aktuálních politických otázek a znepokojivých společenských, historických i uměleckých témat. Sám vnímá režii jako „divadelní samplerství“ – přistupuje k ní podobným způsobem, jakým k hudbě přistupují DJ. Klatovy inscenace jsou vždy společensky a politicky angažované a proto často vyvolávají diskuze, kontroverze a skandály. Jeho tvorba vzniká buď na základě klasických divadelních textů, které však výrazně upravuje, na základě nové dramatiky či na základě vlastních autorských divadelních textů. Z inscenací Jana Klaty jmenujme např. Vatikánské kobky podle A. Gida (Teatr Wspołczesny, Vratislav) o falešném a povrchním vnímání víry, H. podle Shakespearova Hamleta(Teatr Wybrzeże, Gdaňsk) inscenovanou jako otevřenou kritiku nového režimu, který cynicky vytuneloval ideály protitotalitního hnutí Solidarita (inscenace se hrála v prostorech bývalé, dnes zkrachované gdaňské loděnice, s níž se zmíněné hnutí ikonicky spojeno), …dcera Fizdejki podle hry S. I. Witkiewicze (Teatr Dramatyczny, Wałbrzych) dotýkající se vstupu Polska do Evropské unie, autorská dramatizace Mechanického pomeranče S. Kubricka a A. Burgesse (Teatr Wspołczesny, Vratislav) uvedený v podobě sugestivní moderní morality, Fanta$ie podle hry J. Słowackého Fantazie(Teatr Wybrzeże, Gdaňsk) analyzující novodobý polský kapitalismus, Tři stigmata Palmera Eldritchepodle sci-fi novely P. K. Dicka (Stary teatr, Krakov) o přijímání duchovního života v podobě narkotik,Oresteia podle Aischyla (Stary teatr, Krakov) o lidech lapených v soukolí lásky a nenávisti, Případ Danton S. Przybyszewské (Teatr Polski, Vratislav) vyprávějící o politickém populismu procházejícím napříč dějinami, Koprofágové, neboli nenávidění ale nepostradatelní podle románu Tajný agent J. Conrada (Stary teatr, Krakov) či vlastní dokumentární hru Transfer! o poválečných osudech přesídlovaných Poláků a Němců (Teatr Współczesny, Vratislav) aj. Jan Klata je držitelem řady ocenění, mj. hlavních cen těšínského festivalu Bez hranic, cen za režii, např. z festivalů v Katovicích, Opoli, Toruni, Gdaňsku, Vratislavi aj. Je laureátem Ceny Konrada Swinarského a držitelem ceny Zlatý Yorick za nejlepší polskou interpretaci shakespearovských děl. V roce 2008 byl měsíčníkem Teatr vyhlášen nejlepším režisérem sezony 2007/2008. Od 1. ledna 2013 je ředitelem krakovského divadla Stary teatr. Jeho inscenace se několikrát představily na Mezinárodním festivalu Divadlo v Plzni a řadě dalších mezinárodních divadelních festivalech v Německu, Rakousku, Francii, Slovensku či Maďarsku. 

NARODOWY STARY TEATR IM. HELENY MODRZEJEWSKIEJ W KRAKOWIE 

Jedno z nejvýznamnějších a nejstarších polských divadel bylo založeno v roce 1781. Stary teatr (Staré divadlo) proslul zejména v devatenáctém století, kdy byl jedním z nejdůležitějších polských kulturních center a střediskem divadelního reformátorství. „Krakovská škola“ reformující herecký styl podle moderních uměleckých směrů tehdy významně ovlivnila další polské scény (řada herců Krakovské školy také na konci 19. stol. zavítala do Prahy; připomeňme alespoň nejvýznamnější polskou herečku 19. stol. Helenu Modrzejewskou, která před svým pobytem v Praze v roce 1891 stačila dobýt Evropu i Ameriku a která byla považována za jednu z největších hereckých hvězd své doby). Velký význam měl Stary teatr také v době po druhé světové válce, kdy těžiště divadelní práce znovu spočinulo na práci s hercem a kvalitním repertoáru zahrnujícím divadelní klasiku i nové polské a světové hry. Legenda a vysoké umělecké renomé divadla byly v posledních desetiletích spoluvytvářeny velkými předními režijními osobnostmi polského a evropského divadla, jako byli a jsou např. T. Kantor, J. Grotowski, A. Wajda, K. Lupa, J. Grzegorzewski, K. Wiśniak, G. Jarzyna či K. Warlikowski. Od roku 2013 je ředitelem tohoto celoevropsky významného divadla režisér a divadelní experimentátor Jan Klata. Repertoár divadla je tvořen inscenacemi současných textů i reinterpretacemi textů klasických, stejně jako novátorskými multimediálními a hudebními projekty (za Klatova působení se Stary teatr stal centrem současného umění a jeho reflexe – konají se zde semináře, komentovaná promítání inscenací zahraničních divadel, poslechy děl progresivních tvůrců radio artu, výstavy atp.). Stary teatr je také otevřený mladým umělcům a programově uvádí texty, které vznikají přímo pro toto divadlo. Od roku 2009 je Stary teatr součástí sítě Mitos21 sdružující nejprestižnější evropské divadelní scény. 

http://www.stary.pl/

REŽIE: JAN KLATA
DRAMATURGIE A ÚPRAVA TEXTU: MICHAŁ BUSZEWICZ
SCÉNOGRAFIE: JUSTYNA ŁAGOWSKA
CHOREOGRAFIE: MAĆKO PRUSAK
HUDBA: ROBERT PIERNIKOWSKI

BILLING: BOGDAN BRZYSKI
STAROSTA PETR STOCKMANN: RADOSŁAW KRZYŻOWSKI
MUDR. TOMÁŠ STOCKMANN: JULIUSZ CHRZĄSTOWSKI
NAKLADATEL ASLAKSEN: ZBIGNIEW KOSOWSKI
KAPITÁN HORSTER. PAWEŁ KRUSZELNICKI NEBO BOLESŁAW BRZOZOWSKI
MORTEN KILLZBIGNIEW RUCIŃSKI
PANÍ STOCKMANNOVÁ: MAŁGORZATA ZAWADZKA
PETRA: MONIKA FRAJCZYK
REDAKTOR HOVSTAD: MICHAŁ MAJNICZ
DĚTSKÉ ROLE: ANIA KOMOREK A MACIEK TRYBU