Červená - hra úspěšného scénáristy a dramatika J. Logana v Divadle v Řeznické

25.4.2018, 19:30 – 28.5.2018, 21:00

John Logan je velmi úspěšný americký scénárista, producent a dramatik. Inscenace jeho divadelní hry na Broadwayi “Red” (“Červená”) byla v roce 2010 oceněna šesti cenami Tony včetně kategorie nejlepší hry.

Cena vstupenky: 100  Kč
Červená - hra úspěšného scénáristy a dramatika J. Logana v Divadle v Řeznické
  • Adresa:
    Řeznická, 662/17,
    Praha 1, 110 00

"Jaká je obecně rozšířená představa o umělci? Kdybychom shromáždili tisíc charakteristik, sestavíme z nich portrét imbecila: údajně je dětinský, nezodpovědný, v běžných denních záležitostech bezradný, nevyzná se.
Mé obrazy se mi jeví jako drama: tvary na obraze jsou herci. Stvořila je nutnost mít skupinu herců, kteří jsou schopni dramaticky se pohybovat bez rozpaků a gestikulovat beze studu.
Imaginární svět umění je prostorem volné fantazie a zatvrzelým nepřítelem běžného selského rozumu."
(M. Rothko, Umělcova skutečnost)

Věčný souboj umění a komerce na pozadí skutečné události a života pozoruhodného umělce – amerického “abstraktního expresionisty” - malíře a grafika, lotyšského původu Marka Rothka (vlastním jménem Marcus Rothkowitz), jehož obraz “Oranžová, žlutá, červená” byl v roce 2012 vydražen za 87 miliónů dolarů a stal se tak nejdražším prodaným obrazem vytvořeným po 2. světové válce.

Rothkova průkopnická tvorba je označována za “malířství barevných ploch” – nechával se, mimo jiné, inspirovat a studoval Freudův Výklad snů, Nietzscheho Zrození tragedie a přenášel svoje pocity do čistých abstraktních a nepředmětných kompozic, oproštěných od jakýchkoliv vnějších vlivů, a nazýval svá díla – velkoformátová vertikální plátna - pouze čísly nebo podle barev. Slova podle něj “paralyzují divákovu mysl a představivost, a jen tak mohou být diváci ohromeni a přeneseni do neznáma”. V roce 1958 získal Rothko lukrativní významnou zakázku – měl svými plátny vyzdobit restauraci Four Seasons v nové budově na Park Avenue. Jednalo se o více než čtyřicet pláten. V té době se ale umělec cítil frustrovaný z toho, že jsou jeho obrazy kupovány jen proto, že je to módní, ale že nikdo nerozumí jejich pravým významům, a chtěl do restaurace vytvořit něco, “co by zkazilo chuť k jídlu každému parchantovi, který by v restauraci jedl”. Posléze se ale rozhodl, že “lidé dnes vydrží úplně všechno a stejně by nic nepochopili”. Vrátil zálohu na zakázku a plátna si nechal. Mark Rothko eliminoval za své tvorby veškerý “intelektualismus” a oprostil svá plátna od všech symbolů a tvarů. Nechával působit intimnost barvy a vytvářel ve svých obrazech vysoce spirituální atmosféru – hledal přímou odpověď na nerozluštitelné tajemství lidské duše. Jeho zdánlivě jednoduché barevné kompozice působí dojmem, že obsahují zvláštní hlubokou pravdu a jako by byly výsledkem dlouhé a namáhavé meditace. V roce 1970, kdy byl již umělec hodně závislý na antidepresivech, Rothka nalezl jeho asistent v ateliéru vykrváceného s žiletkou rozřezanými zápěstími. Byl jednou z nejvýznamnějších postav své doby. Tuto fascinující osobnost a skutečnou událost divadelní hra “Červená”, která je i scénicky velmi zajímavá, divákovi zprostředkovává. Klade nepříjemné i bolestné otázky a nutí k zamyšlení nad hodnotami.

Zdroj: www.artmuseum.cz

John Logan
Narozen 24. 9. 1961 v Kalifornii - americký scenárista, producent a dramatik. Vystudoval Northwestern University v Chicagu, kde promoval v roce 1983, poté se věnoval psaní dramat. Broadwayská inscenace jeho hry Red o Marku Rothkovi byla v roce 2010 oceněna šesti cenami Tony včetně kategorie nejlepší hry. V polovině 90. let 20. století napsal scénář pro svůj první snímek, televizní film Tornado! (1996). Později se jako scénárista podílel na celovečerních snímcích jako Vítězové a poražení (1999), Gladiátor (2000; nominace na Oscara za nejlepší původní scénář), Star Trek: Nemesis (2002), Stroj času (2002), Poslední samuraj (2003), Letec (2004; nominace na Oscara za nejlepší původní scénář), Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street (2007; oceněn Zlatým glóbem pro nejlepší film žánrů komedie nebo muzikál), Rango (2011) či Hugo a jeho velký objev (2011; nominace na Oscara za nejlepší adaptovaný scénář), u některých z nich působil též jako koproducent či producent. Společně s Nealem Purvisem a Robertem Wadem napsal bondovku Skyfall (2012).